tirsdag den 6. marts 2012

Mmmm kage.



I aften var jeg vært for månedens bogklubsmøde, og eftersom vi snart kan fejre fire års jubilæum, vidst en gang i næste uge, så syntes jeg ligesom det krævede en kage. Så jeg har googlet lidt for at finde en kage jeg syntes egnede sig til sådan et stort jubilæum.

Ved et tilfælde endte jeg på Dronningemad og fandt en opskrift på en OMG kage. Når kagen hedder OMG kan den jo kun være god, så den bagte jeg. Jeg (og andre i bogklubben) er ikke vider store fans af nødder i kager, så dem undlod jeg. Tilgengæld kom jeg mere chokolade i - man kan ikke få for meget chokolade. Basta.

OMG kagen
250 gram smør
150 gram hakket mørk chokolade
5 æg
500 gram smør
120 gram mel
85 gram cacao

Topping
200 gram flormelis
75 gram blødt smør
150 gram flødeost
30 gram cacao

Smørret smeltes og afkøles. Æg og sukker piskes sammen til en hvid og luftig masse. Mel og cacao blandes her i, herefter tilsættes smørres og det hele vendes rundt. Tilsidt kommer den hakket chokolade i. Dejen hældes i en form, og bages på 175 grader i ca. 35 min.. Jeg brugte en lille bradepande, og den passede perfekt til mængden.

Når kagen er afkøles kommes toppingen på. Toppingen laves ved at først piske det, meget, bløde smør sammen med flormelis og herefter piske flødeosten i.

Der var stor enighed om at kagen smagte rigtig godt - og der blev spist ret meget. Jeg personligt ville dog hellere bage kagen fra sidste ugen næste gang der skal chokoladekage på bordet. Den var bare himmelsk på en helt anden måde, og jeg synes faktisk den burde hedde OMG kagen. Måske jeg en dag skulle prøve at lave topping til den - det kunne sikkert være rigtig rigtig syndigt.

2 kommentarer:

  1. Tror også jeg vil være med i en bogklub hvis det betyder man får så lækker kage!!
    Samtidig lige en lille blog-award herfra
    http://denkreativeside.blogspot.com/2012/03/liebster-blog-award.html

    SvarSlet
  2. Haha, under alle omstændigheder kan en bogklub altså anbefales, også selvom vi ikke altid får kage :D

    Tak for awarden, rart at folk læser ens blog. Jeg skal lige få det tjekket ud :D

    SvarSlet