tirsdag den 4. oktober 2011

Hvidkål tortillas


Jeg havde planlagt at have tømmermænd i søndags, men af forskellige årsager blev min lørdag tilbragt hjemme. Men på trods af de "manglende" tømmermænd, så lavede jeg alligevel tømmermandsmad søndag. Tortillas med det hele. Altså kød, ost, guarcamole og en masse salat. Det eneste der lige manglede var hvede tortillaen. I stedet brugte vi hvidkål, som vi lige havde blancheret med lidt kogende vand. 

Det er en super nem, og noget mere kaloriefattig måde, at få tortillas på. Jeg har ofte lavet en salat med det hele, men nogengange er det bare skønt at spise med fingerne og så er hvidkålsbladene altså fantastiske. 

En anden gang vil jeg dog nok bruge spidskål. Bladene på et spidskål er lidt nemmere at få hele af end på et hvidkål. Derudover er de også lidt blødere. Men hvis man bruger hvidkål kan det i hverfald anbefales at blanchere dem i lidt længere tid end vi gjorde. De var lidt for sprøde.

Det er lidt sjovt med de der alternativer. Der kan faktisk gå lidt sport i, at spise "normalt" men bare med nogle andre ingredienser end jeg plejer. Indtil videre er det dog kun blevet til de her hvidkåltortillas og blomkålsris - men jeg har flere forsøg som bare skal afprøves. Det kræver bare lige lidt tid.

4 kommentarer:

  1. spændene.. det ser ret godt ud.
    elsker dine billeder

    SvarSlet
  2. Orv, det ser lækkert ud!! Det skal jeg da helt klart også afprøve, for jeg har en mistanke om, at jeg ikke kan tåle gluten, så det her er jo et kanont alternativ til den alm. hvede tortilla

    SvarSlet
  3. jeg har lige brugt den sidste halve time på at læse ALLE dine indlæg igennem. jeg har skrevet en del af dine opskrifter ned på min "to do" liste!

    jeg må indrømme, du er virkelig inspireremde. Jeg er hverken ramt af det ene eller andet, overvægtig eller whatever, men efter min fars pludselige død(han var hverken overvægtig eller usund) død i februer, har det altså sat nogle tanker igang, omkring hvad jeg spiser, og din blog er bare en god inspiration!

    bliv endelig ved, jeg har nemlig lært en hel del her til aften!

    xx Nanna

    SvarSlet
  4. Min verden: Mange tak for kommentaren om billederne. Jeg synes det er lidt svært, at tage gode madbilleder, så rart at få lidt ros.

    Anonym: Uh gluten allergi må virkelig ikke være sjovt, men så er det godt jeg kan inspirer med nogle alternativer. Jeg synes i hverfald bestemt du skal afprøve dem, tror du vil elske dem :D

    Nanna: Ih mange mange tak. Det varmer at modtage sådanne beskeder. Så igen, mange tak. Er glad for at jeg kan inspirerer.

    Er ked af at læse om din far. Jeg kan godt forstå det sætter lidt tanker igang. Jeg ville nok reagere på samme måde, og selvom man ikke er overvægtig er det jo, i mine øjne, stadig vigtigt at spise rigtigt og varieret. Vi skylder lidt vores krop at passe på den. Held og lykke med det.

    SvarSlet