torsdag den 22. september 2011

Mandelsmør




Jeg fik ideen fra Sophie til at lave mandelsmør. Jeg tænkte straks, at det kunne være perfekt til et mellemmåltid. Masser af gode fedtstoffer, lækkert og mættende. Jeg var ikke længe om at beslutte, at sådan en omgang skulle jeg lave. 

Jeg fulgte Sophies opskrift, ændrede dog lidt på mængden da jeg ikke lige havde 250 gram mandler og jeg har brugt alm. rapsolie i stedet for mandelolie. Har ikke brugt mandelolie siden dengang det var moderne at bruge det i stedet for ansigtscreme, og gad ikke købe en flaske hvis jeg alligevel aldrig ville få det brugt. Men ellers er det hendes opskrift det er brugt. Og det kan virkelig anbefales. Det smager så dejligt af mandler, og jeg får sådan en god fornemmelse når jeg spiser det. 

Jeg har planer om, at det selvfølgelig skal bruges til mellemmåltider men også til morgenmaden. Tror det kunne smage fint oven på den lidt bitre skyr, og de lidt søde frugter. Det skal i hverfald prøves.

4 kommentarer:

  1. Lige så snart jeg så din overskrift kom jeg til at tænke på et indlæg på en engelsksproget blog om mandelsmør.
    Du får lige et direkte link, det kunne ske du fik modet til det, nu du allerede har kastet dig over en opskrift på mandelsmør.
    Linket: http://acozykitchen.com/homemade-almond-butter/

    SvarSlet
  2. Det var ret smart. Det ville jeg aldrig have tænkt på at lave. Synes nemlig mandler i sig selv er ret kedelige og tørre, så det er en perfekt måde at få dem på. Når man tænker på hvor sundt det er!

    SvarSlet
  3. Sasha: Tak for opskriften. Det kan da være jeg skal prøve den variant næste gang :D

    Janne BT: Jeg har haft samme problem med mandler, især fordi jeg ofte køber den billige. De er bare lidt irriterende i smagen. Et godt fif er dog at lade dem ligge i blød i et lidt vand, på den måde bliver de bløde og får rigtig meget mandel smag.

    SvarSlet
  4. Hvor dejligt, at du kunne bruge opskriften:))
    Glæder mig til at følge din nye blog.

    SvarSlet